Biavl maj 2024 "Nu skal vi være på dupperne!"

FORUM FOR BIAVLERE Forums Åben debat Biavl maj 2024 "Nu skal vi være på dupperne!"

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #7362 Score: 0
    Ole Iversen
    Medlem
    2 pts

    Det er altid en fornøjelse at høre om hvordan andre gør ting. ;o) og det er en meget fin artikel du har skrevet Martin.

    Jeg er dog ikke helt enig i dine betragtninger ang. udskæring af droneyngel.

    Du udskærer kun een gang og som du skriver:

    “Ved at holde droner, tilbyder jeg varroamiderne en optimal kilde til naturlig føde og beskytter arbejdernes yngel. I bistader, hvor der ikke holdes droner, er miden også til stede, men den udvikler sig på arbejderyngel.”

    Min kommentar hertil er:

    Det er naturligvis rigtigt at der altid bør være droner i et bistade, men at holde dem mhp at sikre at evt. varroa (Varroatrykket bør man sæføli altid løbende teste ved vask eller lignende) findes på droner i stadet er jeg slet ikke glad for.

    Droner opholder sig jo ikke kun i det stade de er født, men kommer i mange bifamilier – også naboens.
    Med din praksis mener jeg at vi som, når behovet er der, varroabehandler kan blive udsat for evt. reinvation fra droner der holdes som du gør det.

    Hører gerne foreningens holdning til denne måde at holde bier på/praksis og er lidt overrasket over at finde et sådant “forslag” beskrevet i Biavl!?

    Fortsat god weekend til alle

    Mdbh Ole

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.