Bigård og solcellepark

FORUM FOR BIAVLERE Forums Åben debat Bigård og solcellepark

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Forfatter
    Indlæg
  • #7361 Score: 0

    Hej,

    Er der nogle her ind som har parktiske erfaringer med bigård og solcelleparker?

    Jeg bor i en lille landsby lige ude for Næstved, hvor firmaet BeGreen har sat igang processen til at oprette ikke andet en Nord Europas største solcellepark på nuværende tidspunkt.

    Jeg har en bigård som vil blive omringet fra tre sider (maks 30 meter fra dem) og to andre som vil være mindre en 1 km fra parken.

    Jeg vide godt at det vil tage ca. 2 år før de begynder med at bygge parken, med bliver jeg nød til at nedlægge mindst en eller to bigard pga. det?

    Mv.H

    Dawid

    #7363 Score: 0
    Svend Løw
    Medlem

    Hej Dawid
    Jeg har sendt din forespørgsel til min svigersøn som arbejder i BeGreen . Han svarer således:
    Vh Svend Løw
    Tak Svend, det er et meget interessant emne.

    Vores mål er at forbedre biodiversiteten i og omkring vores solcelleparker sammenlignet med den nuværende situation (landbrugsjord).

    Vi planter hjemmehørende arter af græs og blomster (inde i) og buske og træer rundt omkring i solcelleparkerne. Han behøver slet ikke at fjerne bierne, om noget vil de klare sig bedre.

    Der kan være en overgangsperiode under byggeriet, men derefter vil en solcellepark kun gavne bier. Der vil ikke blive brugt pesticider, forskellige sorter af blomster, ingen store maskiner, der går rundt og så videre.

    Jeg vil dele med mine biodiversitetskolleger, nok skal vi tage dette tydeligere op fra begyndelsen. Vil give dig besked, hvis vi har noget “officiel” dokumentation, hvis du er interesseret og ønsker at tage emnet op med andre bi-entusiaster.

    Som nabo har han et direkte telefonnummer til mine kollegaer fra planlægningsteamet, så han kan også kontakte dem direkte.

    Håber du hjælper os med at se nogle familier i en af ​​vores parker snart, så vi kan få nogle data og få biavlerne med ombord!

    #7364 Score: 0

    Tak for svaret Svend!
    Jeg tager kontakt til dem, da jeg kan være i tvivl med at alt er bare for det bedre, da “overgangsperiode” et ret langt tid, over et år, hvor jeg så skal leverer fødre til bierne for at overleve.

     

    #7369 Score: 0
    Jørn Skou
    Medlem

    Hej

    Jeg har hørt at hvis der går får i mellem solcellerne for at afgræsse og holde ukrudtet nede så må dyrene ikke slagtes da solcellerne afgiver tungmetaller. De skal derimod til Daka.

    Derfor forstår jeg ikke at det skulle være bedre at have bierne til at tage pollen og nektar fra samme område.

    Mvh. Jørn

    #7401 Score: 0

    Hej Jørn

    Din bemærkning vedr. afgivelse af tungmetaller er interessant og relevant. Nu skriver du at du “har hørt”, så det kunne være interessant, hvorfra den information stammer og om der er evidens for det, så vi ikke ender med en ny PFAS-sag. Det er vist kendt, at sikker håndtering af tungmetaller er væsentlig ved skrotning af solceller, men det foregår jo et andet sted og i fremtiden.

    mvh Arne

Viser 5 indlæg - 1 til 5 (af 5 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.