Dronningeindespærring

FORUM FOR BIAVLERE Forums Praktisk biavl Dronningeindespærring

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Forfatter
    Svend Grønlund
    Medlem
    3 pts

Er der nogen, der har erfaring med fangstkasette, hvor man isolerer dronningen på en enkelt tavle?

Jeg forestiller mig at starte i direkte forlængelse af droneyngelfratagning, når dronetavlen fjernes omkring St. Hans og følge vejledning på varroa.dk. Begynder man senere, risikerer man alligevel sværmning.

Det er vel den mindst indgribende metode til at begrænse yngelmængden og samtidig fjerne varroamider. Men det går jo direkte mod det almindelige råd om, at dronningen altid skal have plads til æglægning. Der bliver vel bygget en masse dronningeceller på den indespærrede tavle? Vil familien være i konstant sværmtilstand (=doven)?

Når man fjerner yngeltavler, kan der sagtens være situationer, hvor man gerne vil redde ynglen – enten til en aflægger eller tilbage til familien, hvis der er behov for styrken.

Et eller andet sted på varroa.dk er der en vejledning til netop dette, men jeg kan ikke genfinde den! Det er noget med 1 times opbevaring i en lukket kasse med myresyre. Hvor lav temperatur kan den forseglede yngel tåle? Skal tavler ikke luftes grundigt, før de sættes tilbage til bierne efter myresyrebehandling?

Og hvad er effekten i forhold til varroa, hvis man kun laver indespærring i 1 ud af 4 stader (reinvation)?

Mvh.
    Svend

Viser 1 indlæg (af 1 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.