Jeg vil gerne til at lave oxalsyrestrimler selv og vil høre, om der er nogen, der har erfaring med det?
Jeg har læst denne vejledning https://www.varroa.dk/varroa-viden/vejledninger/oxalsyre-strimler/ og en masse på internettet – der er ret stor forskel hvor meget væske der skal i hver strimmel. Jeg har skrevet til Biavlerforeningen for at spørge om der måske er noget galt med deres vejledning men ikke hørt tilbage.
Billigere udgaver af Wetex svampekludene indeholder ofte plastmaterialer, som vi jo helst skal undgå i vores natur (Der er mere end rigeligt i forvejen) Og endeligh er Wetex da ikke særlig dyrt ?
“Hvordan går det med at undgå, at syren lægger sig i den nederste fjerdedel i hjemmelavede strimler?”
Det er aldrig noget problem, når oxalsyren er opløst og blandet med bl.a. glycerin så er det peace of cake at putte Wetex-strimlerne i blandingen og få dem til at opsuge blandingen. Oxalsyren udskiller sig ikke under fremstillingen.
Jeg bruger endvidere en lille hultang (Harald Nyborg ca. 30 kr.) og klipper et lille hul i begge ender af strimlerne, lige nok til en tandstikker eller en tændstik. Så er jeg fri for at stå og “vende dem rigtigt” når jeg skal bruge dem i bifamilierne.
Og for at gøre det endnu lettere, så putter jeg de færdige oxalsyrestrimler i små “lynlåsposer” 2 i hver. Så er det bare at snuppe en pose, stikke en tandstikker i hver strimmel og så ned imellem et par tavler i kassen med dem. Voila!
Tak Gert, jeg har ikke lige set, hvad Wetexsvampekludene koster; men det bliver nok dem, jeg prøver engang.
Jeg har bare hørt nogle biavlere sige, at hjemmelavede sticks har risiko for, at syren efter opbevaring lægger sig i den nederste fjerdedel og derfor ikke er effektive?
Forfatter
Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.