Hvepse i staderne

FORUM FOR BIAVLERE Forums Åben debat Hvepse i staderne

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 7 i alt)
  • Forfatter

Vi har mistet bierne i 4 stader. De var der , da vi begyndte at vinterfodre, men nu har hvepse totalt overtaget staderne.

Er der nogen, der har oplevet noget tilsvarende?

Der var en del små døde dronningeceller i staderne. Er bierne blevet forvirrede pga den varme periode i august?

#7447 Score: 0

Vi har oplevet det samme.

Vi har 2 stader. Det største, hvor vi havde høsten meget honning for 2 gang på sæsonen, gik til i forbindelse med sukker-fodring.

Vi så godt nok mange hvepse og undrede os over at de var så lang tid om at tage sukkeret ned sammenlignet med det andet og mindre stade.

Da vi reagerede var der INGEN bier tilbage.

Vi ved nu at vi skulle have snævret flyve-sprækken ind, så bierne bedre kunne forsvare sig mod hvepsene.

#7448 Score: 0
    Jørgen Bilstrup Vestergaard
    Medlem
    3 pts

I 2023 mistede jeg en familie under lignende forhold.

Min egen fornemmelse er, at familien var svækket af nosema.

#7464 Score: 0
    Martin Lesak
    Deltager
    1 pt

Hvepsene kan kun overmande en bifamilie hvis den er svag eller syg. En velfungerende familie kan til hver tid forsvare sig.
    mvh Martin

#7465 Score: 0

Jeg har mistet 4 familier under vinterfodringen. Der vat intet tilbage i rammerne, de var som slikket rene og tørre.

Det er ud af 5 familier

Der er kun et at gøre starte op igen til foråret og håbe på det bedste.

mvh

Helge A

#7466 Score: 0

Jeg er ikke enig med Martin Lesak, at det  kun er svage familier.

Vi mistede den stærkeste af vores faniluer, som vi netop havde høstet store mængder honning fra.

Men der var fejlagtigt fuld flyvesprække, 2 kasser og masser af vinterfoder.

Viser 6 indlæg - 1 til 6 (af 7 i alt)
  • Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.