FORUM FOR BIAVLERE › Forums › Økologisk biavl › Nye regler for økologisk honning – NaturErhvervsstyrelsen har udsendt dette
- Dette emne har 29 svar og 10 stemmer, og blev senest opdateret for 5 år, 8 måneder siden af Bo Brebøl.
-
ForfatterIndlæg
-
Nu foreligger der en kommentar fra Landbrugsstyrelsen og et supplerende høringssvar fra mig, hvori jeg tillader mig at påpege, at Landbrugsstyrelsens argumenter nærmer sig det tragikomiske:
This post has received 1 vote up.Attachments:
You must be logged in to view attached files.Landbrugsministeriet har netop udsendt en meddelelse, hvori ministeriet tilkendegiver, at det fortsætter ufortrødent i samme skure:
Her er et uddrag fra ovenstående meddelelse:
“Du kan finde et kort over områder, som er godkendt til økologisk biavl. Kortet blev offentliggjort sidste år og ligger i Tast selv-service, og det kan ses når du indberetter dine bigårde. Bemærk, at kortet kun er vejledende i 2018. Landbrugsstyrelsen vil udstede et nyt kort over områder, som kan godkendes til økologisk biavl i 2018 primo maj. “
Så, når rapsen er afblomstret, kan vi få endeligt svar på, hvor vi må stille vores økologiske bier under hensyntagen til den raps, der ikke længere er i blomst. I sandhed et genialt system!
Mindst 114.000 ha blomstrende afgrøder kan flyttes, efter at Økokort 2018 er udarbejdet:
“Du må godt etablere efterafgrøderne på et andet omdriftsareal indenfor samme ID15-område efter 20. april 2018, så længe det nye areal eller arealer tilsammen udgør det samme antal ha, som du har søgt tilskud til.”
Landbrugsministeriets 95%-model nærmer sig en parodi.
Vibeke BeierMedlemHej.
Jeg skal have endnu en bigård til økologisk biavl, og skal finde en velegnet placering.
På Landbrugsstyrelsens hjemmeside kan jeg se kort over områder godkendt til økologi i 2017. Ved nogen hvor jeg kan finde kort for 2018?
De skriver selv: Efter den 20. april 2018 vil Landbrugsstyrlesen udgive et tilsvarende kort over de arealer der er godkendt til økologisk biavl i 2018.
Venlig hilsen
Vibeke Beier
Hej Vibeke
Inde på http://www.økobiavl.dk kan du finde link til Styrelsens kort for 2018.
Ellers kan du også bare skrive direkte til mig på olek@biavl.dk
Mvh Ole
Natur- og Fødevareklagenævnet har netop afgjort min klage over Landbrugsministeriets model for godkendelse af økologisk biavl i Danmark. Afgørelsen er vedhæftet. Som det fremgår, er afgørelsen efter lang tid i syltekrukken truffet af en fungerende formand, der mener, at klagenævnet ikke er kompetent til at tage stilling til sagens erhvervspolitiske og faglige aspekter. Klagenævnet er faktisk sammensat med faglig og erhvervspolitisk ekspertise; man kan så undre sig over, i hvilke sager, den kan finde anvendelse. Afgørelsen er således af den fungerende formand begrænset til nogle formelle juridiske betragtninger, som jeg ikke er enig i og som heller ikke er fyldestgørende i forhold til klagepunkterne.
Attachments:
You must be logged in to view attached files. -
ForfatterIndlæg
- Du skal være logget ind for at svare på dette indlæg.